شیوه های تازۀ ارعاب در جمهوری اسلامی

نوشته‌ی زیر از بخش فارسی  رادیو بین المللی فرانسه گرفته شده است.

دولت جمهوری اسلامی گروه های ضربت خود را درون برخی مجتمع های مسکونی فرستاده تا با شکستن اتوموبیل ها و خرابکاری، اهالی را مرعوب کند و ازتظاهرات شبانه منصرف سازد.

090616130250_iran

شب سه شنبه، بعد از برگزاری تظاهرات عظیم مردم تهران در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، نیروهای ویژۀ جمهوری اسلامی که هویت سازمانی شان به درستی روشن نیست، به برخی مجتمع های مسکونی واقع در محلات شمالی شهر هجوم بردند و خشونتی حساب شده را به نمایش گذاشتند. به گفتۀ ساکنان مجتمع مسکونی سینا واقع در فاز یک شهرک غرب، حوالی ساعت دو بعد از نیمه شب (دوشنبه شب)، گروهای ضربت وارد محوطۀ مجموعه شده و شکستن شیشه های اتوموبیل های اهالی را آغاز کرده اند.

clash6

این مجتمع که در آغاز برای کارمندان تلویزیون دولتی ساخته شده، امروزه بیشتر به طبقۀ متوسط نسبتاً مرفه تعلق دارد. اهالی تعریف می کنند که دیشب، گروهی از جوانان ساکن مجتمع، به محوطه آمده و در حمایت از میرحسین موسوی و علیه محمود احمدی نژاد شعار داده اند. گروهی دیگر نیز فریاد الله اکبر را آغاز کرده اند. ساعاتی بعد، گروه ضربت وارد محوطه می شود. به گفتۀ شاهدان عینی، این گروه اونیفورم نظامی نداشته اما همۀ افراد آن پیراهن های کرم رنگ بر تن و کاسک های سیاه به سر داشته و به باتوم و سپرهای شفاف مجهز بوده اند. یکی از شاهدان که از طبقۀ هشتم وقایع را تماشا می کرده، می گوید: "گروه ضربت ابتدا به دوصف منظم تقسیم شد. یک دسته زانو زده و دستۀ دیگر ایستاده در پشت سر آنها، همراه با ضربه زدن روی سپرهای خود، فریاد می کشیدند: «حیدر، حیدر»... سپس گروه متفرق شد و شروع به شکستن شیشه های اتوموبیل ها کرد... یک نفر که ظاهراً فرماندۀ گروه بوده، دستور می داد «ماشین های مدل بالا را بزنید»... چند نفر دیگر هم به سراغ اتاقک نگهبانی ورودی مجتمع رفتند و شیشه های آن را شکستند".

clash4

به گفتۀ یکی دیگر ازساکنان، گروه ضربت به داخل پارکینگ های سرپوشیده هم رفته و در آنجا نیز به تعدادی از اتوموبیل ها صدمه زده است. افراد گروه حتی به هال ورودی بعضی از برج ها هجوم برده اند و به ویرانگری پرداخته اند. ساکنان مجتمع، گیج و بهت زده تا نزدیک طلوع آفتاب در محوطه جمع شده بودند و با یکدیگر گفتگو می کردند. در مورد هویت حمله کنندگان، فرض ها و شایعات زیادی شنیده می شد. برخی آنها را "لباس شخصی" توصیف می کردند اما به گفتۀ دیگری، "لباس شخصی ها اونیفورم ندارند". یکی از ساکنان ادعا می کرد که مهاجمان، متعلق به گروه ویژه ای هستند که برای"مقابله با انقلاب های مخملی" تشکیل شده است. همسایۀ دیگر، این سخن را تأیید می کند و می گوید: "روسیه آموزش این گروه را به عهده داشته"... صحبت ها به حمایت روسیه از محمود احمدی نژاد می کشد. یکی از اهالی با اطمینان می گوید: "اصلاً این کودتا با همکاری روس ها اجرا شده"... به غیر از مجتمع سینا، چند مجموعۀ مسکونی واقع در قیطریه و یوسف آباد نیز هدف تهاجم های مشابه قرار گرفته است. مردم به وضوح وحشت زده و نگرانند. یکی از اهالی محلۀ دیگری در شهرک غرب، با اصرار به همسایگانش توصیه می کرد که مبادا امشب هم برای الله اکبر گفتن به پشت بام ها بروند.

بدین ترتیب، جمهوری اسلامی برای سرکوب و ارعاب مخالفانش شیوۀ جدیدی را به اجرا گذاشته و برای نخستین بار به خود اجازه داده است که حریم مسکونی را زیر پا بگذارد. گروه های ضربت با این روش به مردم نشان دادند که حتی کسانی که در تاریکی شب، روی بام ها فریاد می زنند، از تعقیب و عملیات انتقام جویانه در امان نیستند. باید گفت که دوشنبه شب، فریادهای الله اکبر بیشتر از شب گذشته شنیده می شد.

بعد از راه پیمایی عظیم بعد از ظهر دوشنبه در تهران، که به گفتۀ شرکت کنندگان از آغاز انقلاب تا امروز بی سابقه بوده، فضای شهر تغییر کرد و بسیاری از طرفداران میرحسین موسوی به گمان پیروزی قطعی، در خیابان ها به شادی پرداختند. اما درگیری هایی که دیشب، بعد از تظاهرات بزرگ رخ داد و به کشته شدن چند نفر منجرگردید، و سپس حملۀ شبانه به مجتمع های مسکونی، دوباره نگرانی، و تا اندازه ای ناامیدی را دامن زد. برخی ناظران هشدار می دهند که اینک مرحلۀ سرکوب وبازداشت گستردۀ مخالفان آغاز شده است.

در شرایطی که طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی به وسایل ارتباط جمعی دسترسی ندارند و تلویزیون جمهوری اسلامی نیز انتشار خبرهایی را در جهت انحراف افکار عمومی آغاز کرده، برای مردم بسیار دشوار است که از چگونگی موقعیت و اقداماتی که در حال برنامه ریزی است، مطلع شوند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر